Η οδική ασφάλεια αναφέρεται σε όλες τις ενέργειες που λαμβάνονται με σκοπό τη μείωση του κινδύνου τραυματισμών και θανάτων στον δρόμο. Φυσικά, η ευθύνη δεν βαρύνει μόνο την Πολιτεία, αλλά είναι ζήτημα σωστής συμπεριφοράς τόσο των οδηγών όσο και των πεζών.
Γιατί η Οδική Ασφάλεια Είναι Σημαντική
Η οδική ασφάλεια είναι απαραίτητη για την ευημερία των ανθρώπων και των κοινοτήτων, αλλά και ζωτικής σημασίας για την οικονομική ανάπτυξη και ευμάρεια των κρατών. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι τραυματισμοί από τροχαία, πέραν του προφανούς ψυχικού κόστους, έχουν σοβαρό αντίκτυπο στις εθνικές οικονομίες, στοιχίζοντας στις χώρες περίπου το 3% του ετήσιου ακαθάριστου εγχώριου προϊόντος τους.
Κύριοι Παράγοντες Κινδύνου
Πληθώρα μελετών σχετικά με την οδική ασφάλεια έχουν συμβάλλει στον εντοπισμό των σχέσεων μεταξύ των διαφόρων παραμέτρων σχεδιασμού των δρόμων και του κινδύνου ατυχήματος, καθώς και στον καθορισμό των βέλτιστων πρακτικών από πλευράς χρηστών των οδικών δικτύων.
Οι βασικότεροι παράγοντες κινδύνου ατυχήματος είναι οι ακόλουθοι:
1. Υπερβολική Ταχύτητα
- Όσο αυξάνεται η μέση ταχύτητα, αυξάνεται ο κίνδυνος τροχαίου ατυχήματος, καθώς και η σοβαρότητα των συνεπειών σε περίπτωση σύγκρουσης.
- Κάθε αύξηση 1% στη μέση ταχύτητα συνεπάγεται 4% αύξηση στον κίνδυνο θανατηφόρου σύγκρουσης.
- Ένας πεζός που συγκρούεται με αυτοκίνητο που τρέχει με 65 χλμ/ώρα αντιμετωπίζει 4 φορές μεγαλύτερο κίνδυνο θανάτου από ό,τι αν το αυτοκίνητο έτρεχε με 50 χλμ/ώρα.
2. Κατανάλωση Αλκοόλ και Οδήγηση
- Η κατανάλωση αλκοόλ και η οδήγηση αυξάνουν δραματικά τον κίνδυνο σύγκρουσης, όταν ο οδηγός έχει συγκέντρωση αλκοόλ στο αίμα πάνω από 0,05 g/dl.
- Ο ΠΟΥ συνιστά ένα όριο BAC ?0,05 g/dl για τον γενικό πληθυσμό οδήγησης και ? 0,02 g/dl για νέους και αρχάριους οδηγούς.
- Μόνο 45 χώρες έχουν εθνικούς νόμους για την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ που πληρούν τις βέλτιστες πρακτικές.
3. Η Μη Χρήση Κράνους Καλής Ποιότητας (ή η Καθόλου Χρήση!)
- Η χρήση κράνους καλής ποιότητας μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο θανάτου κατά 42% και σοβαρού τραυματισμού κατά περίπου 70%.
- Μόνο 44 χώρες, που αντιπροσωπεύουν το 17% του παγκόσμιου πληθυσμού, έχουν νόμους για το κράνος μοτοσυκλετών που πληρούν τις βέλτιστες πρακτικές.
4. Η Μη Χρήση Ζώνης Ασφαλείας
- Η χρήση ζώνης ασφαλείας μειώνει τον κίνδυνο τραυματισμών και θανάτων μεταξύ των επιβατών στα μπροστινά καθίσματα κατά 45-50% και των επιβατών στα πίσω καθίσματα κατά 25-75%.
- 105 χώρες, που αντιπροσωπεύουν το 71% του παγκόσμιου πληθυσμού, έχουν νόμους για τις ζώνες ασφαλείας που καλύπτουν τόσο τους εμπρός όσο και τους πίσω επιβάτες, σύμφωνα με τις βέλτιστες πρακτικές.
5. Κινητά Τηλέφωνα και Οδήγηση
- Η χρήση τηλεφώνου κατά την οδήγηση (είτε με το χέρι είτε με hands-free) αυξάνει τον κίνδυνο σύγκρουσης κατά 4 φορές.
- Η αποστολή γραπτών μηνυμάτων αυξάνει τον κίνδυνο κατά περίπου 23 φορές.
- Οι χρόνοι αντίδρασης του οδηγού είναι 50% πιο αργοί κατά τη χρήση τηλεφώνου από ότι χωρίς.
6. Μη Χρήση Παιδικών Καθισμάτων
- Η τοποθέτηση παιδιών σε ειδικά παιδικά καθίσματα μειώνει τον κίνδυνο θανάτου κατά τουλάχιστον 60%, ιδιαίτερα για παιδιά ηλικίας κάτω των 4 ετών.
- Για παιδιά ηλικίας 8-12 ετών, τα ενισχυτικά καθίσματα μπορούν να μειώσουν τον κίνδυνο τραυματισμού κατά 19% σε σύγκριση με τη χρήση μόνο της ζώνης ασφαλείας.
7. Μη Ασφαλή Οχήματα
- Το Παγκόσμιο Φόρουμ των Ηνωμένων Εθνών για την Εναρμόνιση των Κανονισμών Οχημάτων συνιστά 7 πρότυπα ασφάλειας οχημάτων, συμπεριλαμβανομένων του ηλεκτρονικού ελέγχου ευστάθειας, της προστασίας από μπροστινή και πλευρική πρόσκρουση και της μπροστινής προστασίας των πεζών.
- Μόνο 40 χώρες, κυρίως υψηλού εισοδήματος, έχουν υιοθετήσει και τους 7 κανονισμούς.
- Τα οχήματα που πωλούνται στο 80% όλων των χωρών παγκοσμίως δεν πληρούν τα βασικά πρότυπα ασφαλείας!
8. Μη Ασφαλείς Οδικές Υποδομές
Οι δρόμοι πρέπει να σχεδιάζονται με γνώμονα την ασφάλεια όλων των χρηστών του δρόμου. Απαραίτητα στοιχεία είναι:
- Η λειτουργικότητα των δρόμων.
- Η ομογενοποίηση των ορίων ταχύτητας και των κατευθύνσεων.
- Η προβλεψιμότητα της πορείας του δρόμου και της συμπεριφοράς των χρηστών βάσει αναγνωρίσιμου σχεδιασμού του δρόμου.
- Το οδικό περιβάλλον να επιτρέπει και να «συγχωρεί» λάθη.
- Επαρκείς εγκαταστάσεις για πεζούς, ποδηλάτες και μοτοσυκλετιστές.
Ως πεζός:
- Πέρνα τον δρόμο μόνο από διαβάσεις πεζών ή διασταυρώσεις.
- Περίμενε να σταματήσει τελείως η κυκλοφορία, πριν διασχίσεις τον δρόμο.
- Κάνε οπτική επαφή με τους οδηγούς, για να βεβαιωθείς ότι σε βλέπουν, πριν περάσεις.
- Φόρα κράνος.
- Φόρα ειδικό jacket ή βάλε ανακλαστικό φως στο ποδήλατό σου, για να βεβαιωθείς ότι σε βλέπουν, ειδικά τη νύχτα.
- Κάνε οπτική επαφή με τους οδηγούς, πριν περάσεις από διασταύρωση.
- Να προσέχεις πάντα πεζούς, ποδήλατα και μηχανάκια, ειδικά πριν στρίψεις.
- Κόψε ταχύτητα σε σχολικές ζώνες, κατοικημένες περιοχές ή άλλα μέρη όπου μπορεί να υπάρχουν παιδιά που παίζουν.
- Σταμάτα πίσω από τις διαβάσεις.
- Μοιράσου τον δρόμο με τους άλλους!
Διάβασε τα καλύτερα tips για ασφαλή οδήγηση με μπόμπιρες στο αυτοκίνητο!
Απόλαυσε την ασφάλεια εντός και εκτός δρόμου… με Allianz Direct!